8 november 2005

Vad manualen till din kaffemaskin inte avslöjar

Innova Dream För ett par månader sedan köpte vi oss en ny espressomaskin därhemma. Efter en del funderande hade vi bestämt oss för en ferarri-röd Innova Dream. Spansk — jag vet — men attans kompetent likafullt. I min enfald inbillade jag mig att en så här pass dyr maskin redan från start skulle släppa ifrån sig gudabenådad nektar. Ack vad jag bedrog mig. De första veckorna kom det ut svart död mer eller mindre varje gång och jag blev besatt av att förstå varför.

Jag bryggde espresso på espresso av någon outgrundlig anledning drack jag upp allihop; föga förvånande var det svårt att sova med sex dubbla i magen. Jag försökte mäta temperaturen på vattnet som flödade genom bryggruppen med en ungstermometer och jag övervägde stark att skruva av chassit för att mekaniskt manipulera bryggtemperatur och tryck.

I desperation googlade jag för allt vad tygeln höll om hur man bäst trakterar en Innova, men dessvärre fann jag i stort sett ingenting. Kaffenörd-sajter, såsom CoffeeGeek och HomeBarista, var sprängfulla med tips kring Gaggia och Rancilio Silvia, men innehöll inte ett ord om vår spanska skönhet. Det visade sig dock att många av tipsen var universella.

Idag ger vår Innova så gott som regelmässigt mycket bra resultat. Kanske beror det på att maskinen är varmkörd. Kanske beror det på följande tips, som jag själv önskar att någon krafsat ner på en lapp och gett mig redan vid köpet. Eller ännu heller; tänk om de stått i bruksanvisningen:

  1. Temperaturstabilisera maskinen. Läser man manualen från Innova står det att man skall vänta till kokarens indikatorlampa slocknar, varefter maskinen har perfekt temperatur för espressotillverkning. Det är en grov förenkling. Om maskinen står på under lång tid tenderar vattnet i kokaren att bli för varmt, vilket ger ett obehagligt beskt kaffe. Innan du drar din första espresso är det en god idé att slå på pumpen med ett tomt grepp i bryggruppen och helt enkelt tömma kokaren på varmvatten tills indikatorlampan tänds som tecken till att den åter börjat värma. När lampan sedan släcks igen har vattnet bra temperatur och det är bara att brygga. Om man inte gör många espressi på rad har jag märkt att det är smart att upprepa denna manöver efter varje paus.
  2. Se till att kaffet är tillräckligt fint malet och underdosera inte. När du har fördelat pulvret jämt och pressat det till en homogen ”puck” skall det idealiskt finnas ett par millimetrar luft kvar till själva brygggruppen. Om man har för mycket kaffepulver går det helt enkelt inte att vrida greppet på plats. Det tar ett tag att lära sig vilken mängd kaffe som fungerar.
  3. Fördela kaffepulvret jämnt. Jag brukar torka ur själva filtret med lite papper för att inte pulver skall fastna på konstiga ställen. Sedan fördelar jag pulvret med fingret och knackar på greppet med tampern ett par gånger. Efter det inbillar jag mig att pulvret är hyfsat jämnt fördelat.
  4. Tampa väl. Säger man ”tampa” på svenska? Jag menar i alla fall att kaffet skall pressas ihop rejält i greppet. När man köper en Innova följer det med en liten plasttamper. Släng den och köp en i metall (aluminium eller stål). Det sägs att man skall trycka med runt 22 kilos tryck. Jag häver mig helt enkelt över tampern ett par gånger och avslutar med en liten vridning för att putsa till ytan. Pucken skall vara stenhård och helt homogen. Det senaste är viktigt. Med en ojämn puck tillåter man vattnet att ta genvägar genom kaffet och sabbar själva extraktionen. Tampa lika hårt varje gång.
  5. Om det ser rätt ut är det förmodligen det också. Själva extraktionen skall ta mellan 20 och 30 sekunder om du malt, doserat, fördelat och tampat rätt. Dock verkar det som man kan strunta i tiden och istället helt enkelt kolla hur kaffet ser ut när det rinner ner i koppen. Det skall komma som små ”mussvansar”, eller som mörk sirap, i ett tunt och jämnt flöde. Först är kaffet svart som natten, sedan blir det till brun choklad. Efter en stund blir kaffet ljust brunt, något som kallas ”blonding” på engelska. Då är det dags att avsluta.
  6. Att göra en espresso är som att bowla. Det finns många variabler som påverkar din extraktion. Sträva efter att minimera dess antal. I den bästa av världar doserar, fördelar och tampar du exakt likadant varje gång, vilket lämnar kaffets malningsgrad som den variabel du kan variera för att uppnå ett optimalt resultat.

Arkiverat under: Kaffe · Teknologi

Annons ›

1Pia Ulfvin skriver:

Hejsan Joakim!

Jag och min man fick precis en Innova dream. Eftersom jag inte heller fått till smaken så är jag tacksam för din manual!

Mvh Pia

Skickat 7 december 2005, 19:45 #

2Alf Hedlund skriver:

Hej Joakim,
Tack för bra information.
Står precis i stånd att köpa en Innova Dream i födelsedagspresent till min fru.
Hälsningar
Alf

Skickat 3 mars 2006, 05:30 #

3Thomas Mejer Hansen skriver:

hejsan joakim.
Jeg haaber du forstår en smule dansk.

hur mycke kaffe fylder du i filteret ? Helt til kanten ? Jeg har hørt at man skal bruge cirka 8 gram kaffe til een espresso, men så fyldes filteret slet ikke ?

MVH Thomas (som er desperat for at få en god kop kaffe med hans Innova Dream)

Skickat 11 maj 2006, 07:09 #

4Joakim skriver:

Hej, Thomas!
Nej, skriven danska har jag inga större bekymmer med. Talad jylländska, däremot … ;-)

Jo, det påstås att man skall använda 7-8 gram kaffe till en enkel espresso. Jag gör själv nästan undantagslöst dubbla espressi (mycket enklare att få det bra) och borde då förstås använda dubbla mängden. Jag skäms dock över att avslöja att jag aldrig har kontrollvägt.

När kaffet kommer direkt ifrån kvarnen är dubbelfiltret i stort sätt fyllt till kanten. Efter tampning är det bara drygt halvfullt. Om du tycker att din espresso blir för blaskig på 8 gram kaffe, eller om den rinner ur greppet för snabbt och utan ordentlig crema, skulle jag misstänka att du behöver mala ditt kaffe finare. Felet är oftast att man maler för grovt, nämligen. Ställ ner malverket tills kaffet är så finmalet att det knappt kommer något kaffe alls vid bryggning. Ställ sedan upp grovleken gradvis tills du får sådana där härliga ”mussvansar” ner i koppen. Då är det bra.

Skickat 11 maj 2006, 08:26 #

5Anders skriver:

Det du har köpt är en maskin, inte en vägledning till hur man gör en espresso. maskinen är bara ett verktyg, för att göra bra espresso så måste man veta vad ingredienserna är. Som om en ugnstillverkare skulle behöva skriva ner hur man bakar potatis. Däremot är det försäljaren som ska stå till svars.

Skickat 26 maj 2006, 10:09 #

6Jonas skriver:

Hej Joakim! Har du råkat ut för att maskinen låter ojämnt när man har ganska mycket kaffe i filtret? Som att den inte orkar att trycka ut vattnet? Jag köpte min Innova för snart ett år sen. Kaffet blir bra, men det här ljudet låter oroväckande.

Känner du igen det?

Skickat 23 september 2006, 13:46 #

7Joakim skriver:

Hej, Jonas. Det är möjligen inte så att trycket i kokaren ligger runt femton bar (som avläst på manometern) när detta inträffar? Efter just detta tryck öppnas en säkerhetsventil för att skydda kokaren och effekten blir då att maskinen pumpar stötvis, vilket låter som det fenomen du beskriver. Jag har upplevt det flera gånger själv när jag har malt kaffet för fint, använt för mycket, eller ”tampat” för hårt.

Skickat 23 september 2006, 14:59 #

8Jonas skriver:

Precis så! Du tror med andra ord att det inte är nåt farligt? Det som är lite känsligt med Innovan är ju att det lätt blir för högt tryck, så att det inte kommer nånting. Annars älskar jag kaffet den gör, det blir grymt!

Skickat 25 september 2006, 09:00 #

9Joakim skriver:

Nej, jag tror inte allt det är någon fara. Är du osäker rekommenderar jag dock att du hör med din återförsäljare. Det tycks fortfarande finnas ont om webbforum just kring Innova och andra Ascasoprodukter.

Skickat 27 september 2006, 14:19 #

10Jessica skriver:

Hej! Och tack för infon. Sitter i begrepp att skaffa mig en espressomaskin och totalt drunknar i modeller och utflöranden. Måste tillstå att din beskrivning av hur du kom underfund med din skönhet är en klar smildragare! Riktigt roligt…

Skickat 24 april 2007, 21:46 #

11Jonna skriver:

Hej En fråga: när jag ska brygga min espresso kommer det bara några få droppar på dessa 20-30 sek. dessutom ser de väldigt oljiga ut, vad kan detta bero på? Det känns ändå som jag gör allt annat på det sätt du beskriver. Har i och för sig inte gjort testat fler än två gånger ännu ;)

Skickat 17 maj 2007, 21:40 #

12Joakim skriver:

Hej, Jonna. Det kan möjligen inte vara så att du malt ditt kaffe för fint, så maskinen helt enkelt inte orkar trycka genom vattnet? Prova att släppa upp malningsgraden en smula och se vad som händer.

Skickat 18 maj 2007, 12:10 #

13Anders Johansson skriver:

Hejsan! Min Innova har gått sönder… Är det någonsom vet var man kan köpa reservdelar snabbt och enkelt över nätet?

Skickat 19 december 2007, 12:49 #

Ditt namn

Din epostadress

Din webbadress

Textile-hjälp

Din kommentar

Sök i arkivet